Sjette kull optikere er uteksaminert i Moldova

26.06.2026

Ved medisinsk universitet i Chisinau er nå det sjette kullet med optometristudenter ferdig, og i år fikk jeg endelig deltatt på «graduation». Tidligere har jeg bare deltatt digitalt på denne avslutningsseremonien.

Jeg ble godt tatt imot av både rektor, helseminister og optometristudentene. Det ble en følelsesladet happening, spesielt da tusen studenter sammen avga sin ed.

Det var 4000 personer til stede på seremonien. Jeg deltok sammen med professor Valeriu Kushnir, dr. Lilja Dumbraveanu og dr. Tatiana Ghidirimschi. Damen i forkant på bildet er ukjent for oss.

Vi startet utdanningen i 2017, og siden da har vi fått ca. 70 optometrister i Moldova. Dette er svært viktig for tilbudet om synshjelp i landet – spesielt for å unngå unødvendig blindhet. Optometristene er fremtiden for primærhelsetjenesten i landet. De gir livskvaliteten tilbake for mange og gir dem muligheter for skolegang, utdanning og deltakelse i samfunnet.

De første optometristene gikk ut fra Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy i 2021. I år var det tolv nye optometrister, og seks nye med mastergrad. Rekrutteringen til studiet er veldig bra, og til neste år blir det største kullet så langt, uteksaminert.

Universitetet har flere fagområder som lege, tannlege, farmasøyt, optometri, spesialsykepleie m.m. Totalt var det ca. tusen avgangsstudenter på universitetet i år – fra 15 ulike land.

Etter mange taler og innlegg ble seremonien avsluttet med musikk fra Moldovas finalist i Melodi Grand Prix 2026 – Satoshi med blant annet «Viva, Moldova», til stor stemning for alle fremmøtte. 


Hans Bjørn Bakketeig
juni 2026

Share